Na upartego szachy da się zagrać, a czasem zaśpiewać

. Większość pól na szachownicy ma swoje odpowiedniki akordowe (głównie molowe). Niektóre z nich są bardzo istotne i popularne zarówno w grze na gitarze jak i w szachach, zwłaszcza te z linni 7; np. a7, b7, g7, f7, h7, itp (tzw.
funkcje septymowe).
Ale w sumie wszystkie algebraiczne nazwy pól mają swoje muzyczne alter ego, z tym, że określone chwyty to - na przykładzie
"a" - począwszy od a2 po kolei do a7 (analogicznie np c2 do c7, itp), a jeśli chodzi o te z 1 i 8 w nazwie to ew. jako określenie wysokości dzwięku; czyli np a1 = "a" razkreślne; a8 = ośmiokreślne (i odpowiednio pozostałe litery). A więc niektóre określenia, np a4 czy a7, to jednocześnie i akord i konkretna wysokość dzwięku.
Tak to w uproszczeniu i zaokrągleniu można ująć.
Dzisiaj (10.11.19) wykopałem nieco podobny, uzupełniający temat na forum:
http://szachowe.pl/viewtopic.php?f=60&t=2273